25 Şubat 2011 Cuma

Yuzyillik Yalnizlik - Gabriel Garcia Marquez


Kitabin arka kapağında García Márquez'in ağzından şu sözler yer almaktadır:
"Yüzyıllık Yalnızlık'ı yazmaya başladığımda, çocukluğumda beni etkilemiş olan her şeyi edebiyat aracılığıyla aktarabileceğim bir yol bulmak istiyordum. Çok kasvetli kocaman bir evde, toprak yiyen bir kız kardeş, geleceği sezen bir büyükanne ve mutlulukla çılgınlık arasında ayrım gözetmeyen, adları birörnek bir yığın hısım akraba arasında geçen çocukluk günlerimi sanatsal bir dille ardımda bırakmaktı amacım. Yüzyıllık Yalnızlık'ı iki yıldan daha kısa bir sürede yazdım. Ama yazı makinemin başına oturmadan önce bu kitap hakkında düşünmek on beş, on altı yılımı aldı. Büyükannem, en acımasız şeyleri, kılını bile kıpırdatmadan, sanki yalnızca gördüğü şeylermiş gibi anlatırdı bana. Anlattığı öyküleri bu kadar değerli kılan şeyin, onun duygusuz tavrı ve imgelerindeki zenginlik olduğunu kavradım. Yüzyıllık Yalnızlık'ı büyükannemin işte bu yöntemini kullanarak yazdım. Bu romanı büyük bir dikkat ve keyifle okuyan, hiç şaşırmayan sıradan insanlar tanıdım. Şaşırmadılar, çünkü ben onlara hayatlarında yeni olan bir şey anlatmamıştım. Kitaplarımda gerçekliğe dayanmayan tek cümle bulamazsınız."

Kitabin en dikkat cekici yani, yazarin kendisininde dedigi gibi, siradisi ve olaganustu seylerin, gunluk yasamlarimizda hep karsilastigimiz, son derece siradan olaylarmis gibi aktarilmasi ve sinirsiz bir hayalgucu. Beni en cok etkileyen tabiki yazarin hayalgucu oldu. Birde bunlara cok kivaminda bir espri anlayisi katmis Marquez ve ortaya keyifle okunacak bir eser cikmis.

Kitabi okurken aklima Diego Rivera'nin yukardaki eseri geldi. Fantastik Macondo'nun savas oncesi halini animsatti bana. Yuzyillik Yalnizlik Macondo'da geciyor ve Macondo'nun kurucularindan olan Buendia ailesini konu aliyor. 7 nesil Buendia'larin fantastik masali. 7 degil keske 17, 27 nesli anlatsa diyorsunuz, hic bitmese kitap.  Karakterlerden biri olan guzeller guzeli Remedios'tan sanirim, kitaptaki gercekustuluk, Remedios Varo'nun eserlerinide animsatti bana.

Yuzyillik Yalnizlik 1967 yilinda Ispanyolca yayinlanmis. Yukardaki kapaklardan da anlayabileceginiz gibi 37 dile cevrilmis ve 20 milyondan fazla satilmis.

"Dunya oylesine cicegi burnundaydi ki, pek cok seyin adi yoktu daha ve bunlardan sozederken parmakla isaret edip gostermek gerekti."

"- Ne bekliyordun? diye mirildandi. Zaman gecip gidiyor. 
    Ursula, evet, oyle, dedi. Ama cabuk da gecmiyor."

"Katalonyalı, o eşsiz gerçekdışı duygusunu yitirdi ve çocuklara yazdığı mektuplarda hepsinin macondo'dan ayrılmalarını, dünyaya ve insan yüreğine ilişkin bütün öğütlerini unutmalarını, horoce'ın tepesine sıçmalarını, nerede olurlarsa olsunlar geçmişin bir yalan olduğunu, anıların dönüşü bulunmadığını, geçip giden hiç bir baharın yeniden ele geçirilemeyeceğini, aşkların en çılgınca ve en vazgeçilmez olanının ömrün sonundaki bir anlık gerçek olduğunu akıllarından çıkarmamalarını öğütlemeye başladı."

4 yorum:

piktobet dedi ki...

kitabı henüz okumadım. kitap kapaklarından harika bir kolaj yapmışsın yine.

Deli Anne dedi ki...

Çok severim bu kitabı da, MArquez'i de..

Burcak dedi ki...

Baska hangi kitabini onerirsin Marquez'in Deli Anne?

Esra Renkli Bir Hayat dedi ki...

Resimler harika tabi kitap da süper ..